سرخط خبرها

انیمیشن‌ساز‌ها دل بزرگی دارند | گفتگو با «محسن عنایتی» نویسنده و کارگردان انیمیشن رویاشهر

  • کد خبر: ۲۱۰۵۲۵
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
انیمیشن‌ساز‌ها دل بزرگی دارند | گفتگو با «محسن عنایتی» نویسنده و کارگردان انیمیشن رویاشهر
انیمیشن «رویاشهر» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پسربچه‌ای به نام آرات را روایت می‌کند که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود.

به گزارش شهرآرانیوز،  انیمیشن «رویاشهر» داستان ماجراجویانه‌ای است و پسربچه‌ای به نام آرات را روایت می‌کند که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. این اثر که نگاهی به آینده دارد، در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. به همین بهانه با محسن عنایتی، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان این اثر گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم.

گفت‌وگو با «محسن عنایتی» نویسنده و کارگردان انیمیشن رویاشهر

جرقه اصلی انیمیشن «رویاشهر» چگونه در سر شما زده شد؟

بچه‌های گروه ایده‌پردازی آینده‌نگار، ایده‌های مختلفی را مطرح کردند. ما با توجه به نام گروهمان سعی داریم آینده را ترسیم کنیم. بر همین اساس ایده‌های آخرالزمانی به ذهنمان رسید. بنابراین روی ایده کار کردیم تا «رویا شهر» به سرانجام رسید.

با توجه به اینکه تیمتان در گذشته با انیمیشن «بنیامین» در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود و این دومین ساخته‌تان است، فکر می کنید «رویاشهر» چه خلاقیت و نوآروی‌ای در فرم و شیوه داشت که در این دوره از جشنواره پذیرفته شد؟

ما در گروهمان سعی کردیم در حد توان تکنیک‌های روز انیمیشن را اجرا کنیم و ‌با بهترین کیفیت ممکن در این دوره شرکت کردیم‌.

تولید این انیمیشن چقدر زمان برد؟

حدود سه سال‌ونیم تا چهارسال طول کشید. عمده زمان تولید انیمیشن صرف پیش‌تولید شد و دو سال پایانی هم درگیر تولید بودیم. بخشی هم برای پس از تولید زمان برد. در این میان ‌حدود ۶ ماه روی فیلمنامه کار شد.

دغدغه اصلی شما برای تولید این اثر چه بود؟

برنامه ما این است که انیمیشن‌هایی تولید کنیم که قرار است در مسیر حل مشکلات آینده‌ ما قدم بردارد. یعنی روی آخرالزمان تاکید داریم. البته داستان ما در زمان گذشته اتفاق می‌افتد. اما با وجود تخیلی و فانتزی بودن فضای کار سعی کردیم مولفه‌های به‌روز را استفاده کنیم تا نتیجه‌گیری و خروجی آن نیز به‌روز باشد و  مخاطب حس نکند فیلمی با مضامین قدیمی می‌بیند.

با توجه به این دغدغه نظرتان درباره جایگاه انیمیشن کشورمان در دنیا چیست؟

خدا را شکر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داریم و این فرایند با سرعت پیش می‌رود. ما هم سعی کردیم در همین مسیر حرکت کنیم.

تولید انیمیشن چه چالش‌هایی نسبت به تولید فیلم‌های سینمایی دارد؟

زمان‌بر و فرسایشی بودن ویژگی مهم کار ماست. در واقع تولید انیمیشن از زمان نگارش تا اکران حدود ۵ سال طول می‌کشد که برای خودش یک عمر است. ‌واقعا انیمیشن‌سازها دل بزرگی دارند که این کار را انجام می‌دهند. این کار نه تنها در ایران بلکه در دنیا سخت است اما در ایران با توجه به امکانات و بحث مالی سخت‌تر هم می‌شود و در نهایت با فداکاری و ایثار عوامل تولید کار به سرانجام می‌رسد.

با توجه به حجم زیاد تولید انیمیشن در دنیا، تولیدات داخلی  به چه ویژگی‌هایی برای جذب مخاطب نیاز دارند؟

در مرحله نخست بحث فانتزی کار است. اثر باید از حالت رئالیستی فاصله بگیرد. عمده این کار هم باید در فیلمنامه پیش‌بینی شود و در مرحله ساخت لوکیشن‌ها این فانتزی بودن ادامه داشته باشد.

صدا و دوبله نقش مهمی در تولید یک انیمیشن دارد همچنین انتخاب دوبلور مناسبی که صدایش روی آن کاراکتر بنشیند؛ برای انتخاب صداپیشگان چطور به انتخاب‌های کنونی رسیدید؟

سعی کردیم دوبلورهای خوبی را انتخاب کنیم که صدایشان شنیده شده باشد. در دوبله «بنیامین» از اساتیدی همچون زند، طهماسب و جلیلوند استفاده کردیم که اکنون در قید حیات نیستند. در این انیمیشن هم از آقای زند در کنار اساتید ولی‌زاده، منوچهر زنده‌دل و.‌‌.. که صداهای قدرتمندی دارند استفاده کردیم. از میرطاهر مظلومی به‌عنوان یک بازیگر دوبلور نیز بهره بردیم. دوبله در تولید انیمیشین بسیار با اهمیت است، اگر دوبله خوبی روی کار نباشد، آن اثر موثر نخواهد بود برای همین حساسیت بسیار زیادی در انتخاب دوبلورها داشتیم‌ و خداراشکر دوبله روی کاراکترها نشست و خوب از آب درآمد.

پیش‌بینی‌تان از جشنواره فیلم فجر چیست؟

همان‌گونه که مطلع هستید چهار انیمیشن در این دوره رقابت می‌کنند با چهار جنس مختلف. امیدوارم همه کارها دیده شوند. به نظرم در این دوره از جشنواره شرایط و فضای خوبی فراهم شده تا انیمیشن‌ها دیده شوند و همچنین بین انیمیشن‌ها با بقیه فیلم‌ها فرقی نگذاشتند. ما برای تولید انیمیشن «رویا شهر» بسیار تلاش کردیم. فشار روی عوامل بود و مشکلات زیادی سر راه تولید داشتیم، با این وجود نتیجه‌ای که مدنظرمان بود در تولید حاصل شد. اکنون نیز در حال آماده‌شدن برای کار بعدی‌مان هستیم تا با قدرت از تمام تجربه‌هایمان استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->